Thursday, March 10, 2011

PULUT & IKAN BAKAR....



Istimewa ke pulut dan ikan bakar ni?...bagi aku memang ada kenangan sangat2...sejak kecil aku sentiasa didedahkan dengan makanan ini oleh Wo (nenek sebelah arwah ayah).. tinggal di tepi laut..masa dulu ikan2 segar ni murah dan senang diperolehi tak seperti sekarang ni ..rasa aku lah...dek perubahan zaman ni la..nelayan2 kampung aku kena pergi jauh2 dari pantai untuk mencari ikan...tk macam dulu ....
ok...cite bab pulut ni...Wo aku ni memang suka masak pulut tawar cm ni...pas tu dia parut kelapa muda kit....pas tu dia panggang ikan segar2...huh...betapa sedapnya....
Bukan sekarang tak ada pulut ngan kelapa ni...ada, cuma bezanya kita makan dengan ikan masin....kalau adapun dikedai, diletakan ikan masin je...memang rasa nya berbeza lah...
Ni sebenarnya cerita masa aku menghadiri mesyuarat di Demong Resort Hotel Besut Trengganu....kawan di JPN T'nganu ada bercerita pasal bab pulut & ikan bakar ni... aku tk lepas peluang lah bila dia ajak kesana...tapi kedai ni pulak bukan nya buka siang2....dia berniaga mula jam 8 malam dan habis 5 pagi...hah...bayangkan nk pergi kul 8 baru lepas makan malam...jadi aku g je kul 11 malam ...huh...best..kami nikmati pulut panas2...kelapa muda parut ni...dan yang best ikan bakar/panggang panas2...dan lagi di letakan pulak sos yang bukan macam sos tapi seakan-akan tumis tapi bukan tumis...dok tengah2 antara dua rasa....memang best la...
aku order 2 set pulut yang ada 4 ekor ikan ....harga cuma RM 8.00 sahaja dan makan 3 orang...bagi aku agak murah lah....kedai tepi jalan ke Kota BHaru...jalan Tok Bali...kalu ke KB sebelah kanan....
lega rasa pas tu dapat nikmati makanan kegemaran dulu2 yang sekarang ni masih ada/wujud tapi dalam situasi yang agak berbeza...tak de pulak kedai2 ikan bakar kat kuantan ni yang nak buat cm ni...dikedai tu masa aku pegi memang ramai pelanggan nya walaupun masa tu dh hmpir jam 1 pagi..sbb smbil makan kami bersembang .... hai lepas ni bila la lagi aku dapat singgah dan makan kat kedai pulut & ikan bakar tu lagi....



















3 comments:

  1. ohhh...EO dh ada blog...tumpang URL masukkan dalam blog sy yek..nk link blog sy http://muzzoshah.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. en mir...blog ni ada masa kt BTM lagi..cuma sejak ada fb ni lama tk cara kt blog..heheheheh...bertuah dok kt BTM dulu..banyak yg kak pelajari disitu terutama mengenai IT...
    kak pun tumpang URL masuk blog en mir...terima kasih.

    ReplyDelete
  3. huhu sedap nampak pulut tuh... teringin nak rasa!

    ReplyDelete