Saturday, September 11, 2010

LEMANG RAYA...








Pertama kali aku buat lemang di rumah....maksud aku bakar lemang dikawasan rumah...ramuan lemang tu dibawa oleh adik aku zarida d suami nya Zul....mika berdua ni mmg dh biasa buat lemang.....pakatan untuk membuat lemang ni mmg dari seminggu sblm raya lagi.... buluh lemang Sani ambik kat Sg Lembing....Beras pulut dan santan akhirnya dibawa kerumah pada kul 3 petang sehari sebelum raya....9 sept 2010 bersamaan 30 Ramadhan....sat tu bermula la kesibukan untuk membakar lemang......dan paparan ni menunjukkan betapa penatnya ...dok disisi api lemang dengan tekak yang kering d dahaga....dugaan...demi lemang....
Lebih kurang jam 7 ptg ..lemang masak... dan waktu berbuka pun akan sampai....
Kejutan pulak ...ingatkan dlm tiga family je yang nk berbuka diumah aku malam tu...dlm 16 org ...rupa2nya datang pulak family zarina adik aku....dia dlm sepuluh org...ps tu zarila d anak2...cuma cektam je tk dapat datang sebab buahhati dia ada balikkkk....he..he..he..sian kakak...kalu dia tahu ramai orang kt umah malam tu...mmg dia tk nak ikut balik sg isap...tapi tk pe la...dia nk jumpa bapakkkk dia ......mklum la...biskut chipsmore.....dan satu kejutan lagi...Mak pun sudi datang dengan sambal bilis d petai nya...sedappp.......
Riuh rendah la umah aku....seronok amat rasanya.....tapi sedih la...teringat kan Za d Lee kt Sabah.....Ha d Razi Kt Qatar....dan cikta pulak balik Ganu....Adik aku jejaka terlajak 2 orang tu...dimana ya......mmg tak masuk book....he...he..he..payah kit sebenarnya....sibuk la katakan...org bujang.....apa2 pun mmg meriah la....jom kita buat lemang lagi....buluh ada lagi lebih.......

































No comments:

Post a Comment