Saturday, November 5, 2011

TAPAI PULUT....

 Selamat Menyambut Aidil Adha....

Setiap kali menyambut raya..tapai memang hidangan wajib la di rumah mak ...dulu2 mak la yang akan buat tapai ni untuk hidangan raya...dalam ramai2 anak mak...aku memang tk pernah wat tapai sendiri kt umah...cuma aidil fitri baru2 ni ejee datang wat kt umah.....dari situ rasa nak buat tu...wujudlah sikit2...sehinggalah semalam....aku cuba la buat sendiri ...dari  kukus pulut sampai lah ke bungkus hingga siap....





Ada la cite disebalik mula nk buat tapai ni....cadangan nak cari daun tu memang wujud masa kt ofis lagi lah..jadi anak buah kt ofis ni adalah ckp kalu cari daun tu ...tenguk2 la kot2 ada yang ikut balik....jadi petang khamis  balik ofis ps asar aku dan nadirah  terus la g kutip daun jambu laut..nun depan ofis Geo sains dan sk tamil kt IM....agak dalam kul 6.30 petang...hujan renyai2 pulak tu...kutip kutip...dan ps tu kutip jgak la bunga kenanga kuning kt tepi jalan tu....mmg wangi la...kata orang tua2 kena la minta izin ngan penjaga nya jadi aku pn berbisik la dlm hati ...pas tu bawak le balik umah daun jambu laut dan beberapa tangkai bungai kenanga kuning tu...

nk jadikan cerita pulak tu..entah la betul ke atau kebetulan ke...aku tk pasti..anak aku adib ni mmg suka sangat kuar malam main futsal dan kdg2 kuar minum ngan kawan selepas jam 10 malam...so malam wat balik daun2 d bunga2 tu adib kuar lah minum2 ngan kwan2 ..aku tertido tk sedar adib ni tak balik2...so terkejut je dari tido ..jam dh tunjuk kul 3.30 pagi gitu...hai..mana la pulok nya budak bertuah ni...aku bagi sms marah..tk di jwb nya..dgn rasa geram dan marah aku cal..dia jwab "mak, adib ada hal ni nnti adib cite kat mak, adib ngan aiman (kwan dia) ni..nnti aiman tido umah kita ya,..adib ok..keta mak ok...sbb dia bwak keta aku ...aku risau gak tu...hehehehehe..

...rupanya tau tak kenapa dia balik lambat tu..dan sebenarnya dia dah pun balik dlm kul 1 pagi...sebenarnya..dia...hehehhehehe....sebenarnya masa smpai kt depan pagar umah ps stop keta ...adib nk kuar buka pintu pagar..masa tu la dia terpandangkan satu lembaga putih..berdiri ditepi tiang batu pagar di sebelah dalam...jadi dia terkejut..lantas bawak keta kejalan besa semula..tk jadi msuk pagar la..dia round sekali lagi dari jauh..( dr kawasan bank rakyat...masih lagi nmpak lembaga putih tu dlm pagar sebelah kanan pulak...dia cal aiman minta temankan dia..dan ambik masa 2 ke  3 jam pulak la nk balik umah...sempat lagi la hilangkan takut kt taj...


yang aku hairan tu ..selama ni adib kuar balik awal pagi dr main futsal tk pernah pn dia alami peristiwa ni...kenapa hari aku petik daun2 jambu laut /bunga kenanga tu je  peristiwa tu adib alami...masa dia cite tu aku wat2 tak takut pun...sedang kan hati terasa gak sbb seblm tu aku ada la kuar umah masa tunggu dia balik dlm jam 3 lebih tu tinjau2 dlm pagar tmpat yg sama dia nmpak lembaga tu...

Ye ke?..ada ke ?..fikir2 kan la...apa2 pn aku mulai terasa seram gak ps malam tu..tapi adib..tetap gak dgn akitiviti biasa dia tu...main futsal lewat malam d awal pagi...apa2 pn aku tetap risau pasal tapai aku esok....jadi ke...tk jadi ke...wlau apa yg akan jadi aku tak akan putus asa untuk cuba cuba cuba buat tapai lagi untuk masa yang akan datang.....jom rasa...

No comments:

Post a Comment