Wednesday, February 3, 2010

RABU....AKTIVITI PENGAKAP

" Pakai baju cikgu bagi tu...bila..." ni la ayat yang selalu Kakak tanya selepas pakai baju pengakap Rabu lepas..lepas hari tu dia asyik tanya bila lagi nk pakai..walaupun Rabu lepas dia pakai tidak selengkap hari ni...mulanya ....dia dapat baju yang kecil yang perlu dua kali ganda lagi...dan dapat seluar yang besar...saiz 38...jadi aku terpaksa la ke kedai semula untuk menukarnya....walaupun dari awal pakaian pengakap ini dibeli oleh guru sekolah nya....dan perlu membayar sebanyak RM 70.00.....Pendek kata..kakak mcm tak sabar sangat nk pakai lagi.. tk sabar la tunggu Rabu akan datang..
tenguk...vest dia pun tak pakai.. sebenarnya tudung dan kasut serta sarung kaki hitam aku baru belikan untuk lengkapkan uniform ni ...apa lagi semalam dia siap nk tido awal lah ..katanya sbb nk bangun pagi pegi sekolah...sbb aku dh bagi tau dia esok pakai baju ni...siap la dia letakkan baju pengakap ni dengan kasut dan tudung nya awal2....kadang tu memang pandai jugak dia handle apa yang dia nak pakai....dan ps dia pakai tu..aku kena la pastikan semula sempurna ke tidak...selalu nya sebelah kanan la jadi perhatian aku sbb tangan kanan dia tk berfungsi...jadi kt situ la kena betulkan...tu la kakak.... Oo...nak tau tak sapa yang ngan kakak ni...ni la kawan baik kakak...panggilan Ema je....tiap2 hari dia akan tunggu kakak bila dia sampai dulu...begitu juga kakak...sebenarnya banyak jasa Ema pada kakak...walaupun aku tak pernah dengar Ema berbicara... senyum je la jadi komunikasi dia dan aku...bila aku tanyakan sesuatu atau betulkan baju nya.. Selalu kakak bagi tau Ema tolong dia masa di tandas....terima kasih Ema..dia tau kakak hanya dapat guna satu tangan saja...tangan kanan kakak masih lagi mcm dulu.. Dan hari ni aku pasti kakak gembira di sekolah dengan aktiviti pengakap nya dengan Ema...dan Syahmi.....




7 comments:

  1. Comel kakak....
    Aku rasa kakak tu kalau kita exposekan dia....aku rasa dia boleh sesuaikan diri,jangan kongkong sangat,cuba biarkan jugak aper yang dia nak buat
    kecuali yang bahaya tak boleh kan
    ada masa kita cuma awasi je dia..
    aku rasa dia boleh....kalau ikut dari aper yang Mek criter....dah banyak perubahan yang kita lihat.ada kala jangan layan ia macam budak umur setahun dua dan jangan lihat kekurangan dia tapi lihat kelebihan nya.bila kita lihat kelebihan dia ..disitu kita boleh asah bakat dia...

    satu lagi.....cakap ngan kakak..kalau tak padan baju dan seluar pengakap....Along Eka ada set baju pengakap hehehe boleh amik yang along eka punya... Along Eka pun dulu masuk pengakap jugak...rasa nya sempat jugak kot dia pegi Kem.

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas cadangan Ha...insyaallah...semoga dipermudahkan Allah perjalanan hidup dia...
    Tentang baju pengakap tu..tk yah beli hari tu...tapi cikgu dh order...baju pengakap Along Eka kalau masa sekolah rendah padan ke... kalau yang sekolah menengah leh lah kot.......baju yg kakak pakai sekarang ni padan ngan adib gak..he..he..he..

    ReplyDelete
  3. Sebiji muka ibu dia...baju pengakap tu patutnya kene ukur badan lagi selesa...kesian kakak aku tengok..muat2 jer baju tu ngan dia. Cute Ema n Syahmi. pandai budak2 ni tahu erti persahabatan dan saling bantu membantu.

    Walaupun kakak cam tu, aku tak pernah anggap dia cam OKU. Aku rasa kakak tu cam orang normal biasa...

    Betul kata teh..
    Pada pendapat saya kita kene anggap dia cam budak2 sama baya ngan dia yang sihat.. cam shuhada. saya yakin kakak boleh lakukan lebih dari apa yang kakak telah lakukan selama ni..

    ReplyDelete
  4. terimakasih zaza....bukan sebiji lagi...sebadan le....he..he..he.. baju tu kira baju yang dh tukar semula la...saiz s untuk remaja tu....harap2 muat la untuk tahun ni....

    ReplyDelete
  5. Baju Along Eka tu baju mase dia tingkatan 4/5 sekolah teknik dulu rasanya.aku rasa ada dalam almari kat bilik air kat umah tu,baju ada 2 helai..Mek tanya lah along ..kot kot dia ada simpan.
    Budak bertiga tu tak nampak pun macam oku....
    macam budak normal je.

    ReplyDelete
  6. Terima kasih...nnti aku tanya Along Eka....
    Yap...seme2 kebanyakan kawan2 kakak mmg nmpak mcm normal....tapi tu la...Anugerah Allah...
    semuga berlimpah lah rahmat keatas anak2 istimewa ini....Insyaallah...

    ReplyDelete
  7. Kalu ada baju spare tu ok ler..nanti boleh tukar2. Entah2 baju yg along tu lg tk muat ngan kakak.hehehe

    ReplyDelete