Monday, September 20, 2010

KEHILANGAN...SAHABAT....

Al fatihah buat sahabat ku Kamariah.....lebih disenangi dengan panggilan Kama...kembali ke rahmahtullah pada 9 Syawal 1431H bersamaan 18 September 2010...setelah bertarung dengan kanser selvik....

Sayang aku tidak di sisi arwah saat2 dia tenat hari tu kerana dalam perjalanan ke UITM Jengka menghantar ank buah.....apabila dihubungi oleh suami arwah, Wan Nasir..aku memang risau d susah hati di sepanjang perjalanan..dan hati aku sentiasa berharap arwah tidak apa2...walaupun aku dapat rasakan degupan jantung yang agak berdebar2.....balik dari Jengka aku terus wad Htaa di tkt 4....diberitau oleh jururawat yang arwah telah tiada dan jenazah telah pun dibawa pulang...tak dapat aku rasakan kekesalan yang datang dalam diri....aku rasakan bahawa aku adalah seorang sahabat yang pentingkan diri...walaupn aku tahu penyakit dia dalam dua bulan seblm puasa...aku sempat kerumah nya pada hari aku ketahui dia diserang kanser pada tahap 3 ....hari tu aku memang lama ambik masa dan janji ngan arwah akan datang dan bawa dia kemana2 jika dia perlukan...tapi seme2 tu sebenarnya tidak aku buat dik sibuk dengan dunia kehidupan aku yang terlalu banyak perlu diuruskan.....dan dalam minggu pertama aidilfitri baru2 ni ...hati aku memang sentiasa teringat arwah dan berbicara sendiri dalam hati untuk kerumah nya....tapi dik kesibukan masa tu la aku terlupa....dn bila teringat aku janji lagi ngan hati aku....mmg tak patut betul aku ni....hingga la aku dapat panggilan yang arwah tenat dan akhirnya arwah kembali kerahmatullah.....

Ingin aku abadikan kisah pertemuan dan persahabatan aku dan arwah Kama....
Perkenalan kami adalah sekitar tahun 1978 - 1979 mulanya...ketika aku bekerja sambilan di Emporium Kuantan ..( tapak Courts sekarang ) di Jalan Bkt Ubi.....masa tu aku tunggu result exam...disitu aku kenali Kama....kami sama2 kerja di Department yang sama iaitu Department pakaian lelaki setelah aku ditukarkan dari Department wanita....banyak sangat kenangan masa kerja disitu...persahabatan kami berterusan hingga aku berhenti kerja dan bertugas di MPK..dan Kama masih lagi menjadi sahabat dan kebetulan dia berkawan dan seterusnya berkahwin dengan Wan Nasir....sahabat sekampung aku.....banyak kisah2 manis yang kami lalui..malahan rumah Kama..mak/ayah Kama memang tidak asing bagi aku masa tu...setelah berkahwin..aku mmg tak banyak masa dengan Kama...cuma sekali sekala jumpa...dan kerumah nya pun bila kelapangan yang agak terhad....mmg tak dapat nk rapat lagi...dia dengan kesibukan sbg suri rumah sepenuh masa dan aku dengan urusan kerja yang tak pernah habis, walaupun begitu kami masih berjumpa bila ada kenduri kendara di Beserah....
Pemergian Kama pada aku, begitu mengejutkan sangat2....lebih2 lagi mengetahui yang arwah tidak memberitahu tentang penyakit tu pada peringkat awal pada keluarga... dan tidak mahu ke hospital untuk rawatan....cerita yang aku ketahui dari anak2 arwah dua bulan dulu...kesal jugak hati aku kerana tidak berjumpa arwah saat2 beliau perlu teman/sahabat disisi...yang dapat berkongsi ke..atau bercerita tentang sesuatu dihati...tapi semua nya dh terlambat ...dh berakhir kini...cuma kekesalan dihati ...dan kekangan masa yang sentiasa cemburukan aku...smpai aku lupa yang aku mempunyai seorang sahabat ..yang pernah aku curahkan isi hati aku yang satu ketika dulu yang pernah dihina dan dilupai oleh sesaorang yang juga telah pun pergi meninggalkan aku buat selama-lamanya...AL fatihah.....

Semoga aman lah wahai sahabat ku ...dan doaku agar roh mu ditempatkan disisi orang2 yang beriman dan beramal soleh..dan dirahmati Allah S.W.T...

2 comments:

  1. Adik...minta maaf..sbb mmg masa
    dapat call tu ..aku tk terfikir..begitu jgk masa tunggu jenazah di masjid chenderawasih tu..agk lama dok situ tapi fikiran mcm kosong
    perasaan terkilan tu mmg masih menebal smpai le ni...maaf....pada mekni dan ngah jugak...

    ReplyDelete